Cite this article as:

Ryskin M. I. About the Problems and Value Priorities of Educational Baccalaureate System (with Geophysical Area Programs as an Example). Izvestiya of Saratov University. Earth Sciences, 2014, vol. 14, iss. 1, pp. 81-87. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7663-2014-14-1-81-87


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
55:372.8
Language: 
Russian

About the Problems and Value Priorities of Educational Baccalaureate System (with Geophysical Area Programs as an Example)

Abstract

The vital problems of passage to the two-bin system of formation in the Russian higher school are represented. Is proposed within the framework [bakalavriata] to go away from the traditional physicomathematical orientation of the programs of geophysical direction to the side of geological priorities. Some aspects of the realization of this idea based on the example of the program of the course of geophysics are examined

References

1. Кондратьев О. К., Физические возможности и ограничения разведочных методов нефтяной геофизики // Геофизика. 1997. № 3.

2. Балк П. И. Столкновение геофизических и математических интересов – источник противоречий в современной теории интерпретации потенциальных полей // Геофизика и математика / под ред. В. Н. Страхова. М., 1999.

3. Рубаник А. Н., Большакова Г. П., Тельных Н. Н. Самостоятельная работа студентов // Высшее образование в России. 2005. № 6.

4. Конценебин Ю. П., Шигаев Ю. Г. Геофизика : учеб. пособие. Саратов, 2004.

5. Конценебин Ю. П., Шигаев Ю. Г., Шестаков Э. С., Иванов А. В. Введение в геофизику : учеб. пособие. Саратов, 2006.

6. Геофизика : учебник / под ред. В. К. Хмелевского. 2-е изд. М., 2009

Short text (in English): 
Full text (in Russian):